Review: Lichtjes vol Liefde – Irene van Wesel (met Elara haar naam)

29 november 2016 in Review: Boeken

Al vaker schreef ik over de boeken van Irene. En vandaag komt er weer eentje bij. Irene van Wesel (1984) is werkzaam als freelance tekstschrijver en woont met haar man en drie kinderen in Heerlen. Al van jongs af aan is ze geboeid door het geschreven woord en de levenskracht die verhalen in zich dragen. Wanneer zij in 2010 haar jongste zoon stil ter wereld brengt, besluit ze die liefde voor de taal in te zetten om lotgenoten te ondersteunen en het zwijgen rondom doodgeboren baby’s te helpen doorbreken. In 2012 wordt de bundel Zes kleine voetjes gepubliceerd, die verhaalt over hoe het gezin verder gaat na de geboorte van Lieve*. In Kusje in de wind (2015) beschrijft ze het verlies van haar vlinderkind, het rouwproces daaromheen en hoe zij de wereld opnieuw leert zien op een verhalende en toegankelijke manier. Het boek bevat daarnaast een aantal troostende verhalen en gedichten.

Per toeval kwam ik ooit terecht op de Facebook pagina van Kusje in de Wind. Een Facebook pagina over het boek wat Irene geschreven heeft. Zij was toen net bezig met de troostbundel ‘Kindje in mijn hart’. In deze bundel staan gedichten en wilde Irene ouders van een overleden kind hen de kans geven om het boekje aan hun kindje(s) op te dragen. Ik stuurde Elara haar naam in en zo trots als een pauw staat mijn dappere dodo in de eerste gedichtenbundel van Irene. Vorig jaar bracht Irene weer een bundel uit, ‘Kindje in mijn hart 2016‘. Ook hier staat Elara mooi te shinen bij al die prachtige gedichten, maar ook alle andere kindjes welke ons veel te vroeg hebben verlaten. De bundels ‘Kindje in mijn Hart’ worden steeds rond moeder/vaderdag uitgebracht, maar dit jaar wilde Irene ook graag voor Wereld Lichtjes Dag een boekje uitbrengen. Dit werd uiteindelijk Liefde vol Lichtjes.

1

Lichtjes vol liefde: een bundel die wordt opgedragen aan alle kindjes die gemist worden, waar zij genoemd en herdacht mogen worden. Een boek dat als co-creatie van vele ouders ontstaat en hopelijk een stukje troost, herkenning en mooie woorden zal brengen in donkere dagen.

Wereldlichtjesdag staat voor verbinding. Samen herdenken in liefdevolle herinnering. Een lichtje van troost in de laatste weken van het jaar.

whatsapp-image-2016-11-29-at-12-41

Deze bundel is anders dan de Kindje in mijn Hart bundels. Irene heeft namelijk ouders betrokken bij dit project, zij mochten meeschrijven aan de gedichten. Ik vind het dan ook extra mooi dat er een aantal gedichten zijn van ouders welke ik heb mogen leren kennen sinds het overlijden van Elara.

In de bundel staan zulke prachtige gedichten, zoals onderstaand gedicht, welke Irene zelf geschreven heeft.

Er zijn nog bundels beschikbaar voor de liefhebber. Het boekje zonder naamengeltje kost €10,- en met naamengeltje kost het €13,-. Beide zijn inclusief verzendkosten. Je kunt het boekje HIER bestellen.

20150507_145021

Inmiddels heb ik 3 prachtige bundels van Irene van Wesel, met Elara haar naam in elke bundel. Zo, zo ontzettend mooi. Ik heb niet teveel prijs gegeven, hiervoor raad ik je aan om het boekje zelf te bestellen, en op jouw manier troost te vinden bij al die prachtige gedichten!

Lieve groet,