Kindje in mijn hart 2016

25 april 2016 in Review: Boeken

Vorig jaar in mei schreef ik voor het eerst over de troostbundel van Irene van Wesel. “Kindje in mijn hart”.

“Kindje in mijn hart is een verzameling troostende gedichten voor ouders waarvan tijdens de zwangerschap of daarna een kindje overleden is. De bundel is samengesteld als cadeau voor Moederdag en Vaderdag, dagen die voor ouders van een wolkenkind vaak extra moeilijk zijn. Hun kindje zal nooit (meer) een versje opzeggen of een knutselwerkje mee naar huis nemen, ’s morgens op bed springen of een stevige knuffel geven aan de liefste papa of mama.

De bundel is opgedragen aan kindjes die dagelijks gemist worden en in liefdevolle herinnering meewandelen in het leven van hun familie. Het kindje in hun hart.

Vele ouders gaven de namen van hun wolkenkindjes op voor dit project en deze zijn achterin het boek allemaal te vinden.”

20160425_151001

Dit jaar is de troostbundel iets anders dan vorig jaar. Dit jaar mochten ouders ook een gedicht in sturen en na een selectie ronde werden deze dit jaar in de bundel geplaatst. Opgedragen aan hun eigen kindje(s). Prachtig. Vanaf het moment dat je het boekje openslaat voel je het verdriet. Maar wat je nog meer voelt is onvoorwaardelijke liefde.

20160425_150929

Achterin het boek staan een aantal pagina’s met de wolkenkindjes. Soms zonder naam, soms alleen 1 datum omdat het kindje op de geboortedag overleden is. En dan staat daar Elara. Mijn kindje. Mijn wolkenkindje. Het kindje in mijn hart. Maar ik zie niet alleen Elara. Ik zie zoveel meer namen van kindjes waarvan ik de ouders heb mogen leren kennen sinds Elara is overleden.

Bij het reserveren van deze bundel kon je ook een naamengeltje bestellen. Deze heb ik nog van vorig jaar. Ook was er dit jaar een speciale actie waardoor je de troostbundel samen kon bestellen met een fotoketting.

Er zijn nog bundels beschikbaar voor de liefhebber. Je kunt het boekje HIER bestellen.

Een tijdje terug heb ik van Irene heb ik ook Liever Bij Mij ter review gekregen. ‘Liever bij mij…’ vertelt het verhaal van 33 ouders en paren die een kindje, soms meerdere kindjes, verloren tijdens of na de zwangerschap. Zij namen daarmee niet alleen afscheid van hun baby, maar ook van alle dromen en wensen die zij voor hem of haar in gedachten hadden. Sommigen van hen stonden voor de loodzware keuze de zwangerschap af te breken, anderen werden plots geconfronteerd met een stille echo. Er zijn ouders die hun kindje dagen na de bevalling moesten laten gaan, maar ook papa’s en mama’s die een ouder kindje plots verloren. Hun verhalen zijn zo divers. De manier om met rouw om te gaan uniek, net als de gevoelens rondom het verlies, en toch delen zij hun gemis. Het verdriet om een kindje dat er niet meer is, ongeacht hoe oud of jong.

Ik heb het boek bijna uit en ook hier komt binnenkort een review van. Liever Bij Mij is een boek wat je niet direct uitleest, maar echt op je gemak moet doen. De lading achter een verhaal kan heel zwaar zijn en ik neem ook echt de tijd om dit op mijn gemak door te lezen. Het zijn hele heftige, bijzondere verhalen met elk hun verdriet. Maar ook hier, je voelt zo ontzettend de liefde. Zoveel herkenning, veel lotgenoten. Binnenkort vertel ik er met liefde meer over.

Wil je op de hoogte blijven van alle boeken en bundels van Irene? Neem dan eens een kijkje op de Facebook pagina van Kusje in de Wind.

Fijne dag!

Liefs,