Boek review: Pleister erop!

13 juni 2014 in Review: Boeken

Afgelopen week liep ik hier eens door de stad en kwam ik voorbij een boekenwinkeltje waar ik eigenlijk niks mee heb. Ik heb er wel eens wat gekocht maar verder niks. Er staan buiten een aantal uitverkoop bakken waar ik ineens naar toe getrokken werd. Ik zag een boek met het woord pleister op de kaft en aan de tekening te zien erbij was het een kinderboek.

Omdat Elara nog een heel traject in het ziekenhuis heeft te gaan wil ik graag als ze wat ouder is haar erbij betrekken. Ik heb al wat ‘ziekenhuis’ boeken voor kinderen, zoals Nijntje in het Ziekenhuis, Nijntje speelt Doktertje en Karel in het Ziekenhuis. Allemaal stuk voor stuk op een andere manier geschreven om kinderen te laten begrijpen wat er kan/gaat gebeuren. Wat is het ziekenhuis, en wat doet de zuster? Wat doet een arts en waarom hoef ik niet bang te zijn? In mijn ogen erg belangrijk om een kind te helpen hoe de ervaring van de dokter of het ziekenhuis is.

Pleister erop! is een interactief voel boek. Geschreven door Leigh Attaway Wilcox en geïllustreerd door Lee Wildish. Het boek was afgeprijsd van €14.95,- naar €5,- en ik besloot het even door te bladeren. Bij de eerste pagina wist ik genoeg, dit boek MOET mee. Van alle ziekenhuis boeken welke ik heb voor kinderen vind ik deze het beste voor jonge kindjes. Het is een heel simpel boek met maar 5 pagina’s, maar daardoor juist geschikt voor jonge kinderen. Achterin het boek zitten 5 speelpleisters in een verbandtrommel. Benieuwd hoe of wat? Lees dan snel verder.

Bol.com: “In dit interactieve vierkante voelboek hebben hond, aap, kikker, konijn en beer verwondingen opgelopen. Daar hoort een pleister op. Voor iedere diersoort is er een losse, bijpassende pleister, met dierenopdruk, om op de wond te plakken. Deze pleisters bevinden zich in een verbandtrommel, bevestigd op het achterplat. De verbandtrommel moet aan de binnenzijde worden geopend, maar de inhoud is door een venstertje aan de buitenkant te zien. De lezer kan de pleisters op de wond plakken door middel van klittenband. De wond zelf is niet te zien, wat wel verwarrend voor de peuter of kleuter kan zijn. Wel is steeds een stukje huid of vacht te voelen, daar waar de pleister bevestigd dient te worden (moet nogal precies gebeuren in twee kleine ronde gaatjes). Een eenregelige tekst, met in grote letters steeds een uitroep, geeft aan waar het dier pijn heeft. Besloten wordt steeds met twee woorden: Pleister erop! De bladzijden zijn van dik karton en hebben ronde hoeken, evenals de pleisters, die stevig zijn uitgevoerd. De afgebeelde dieren worden groot en duidelijk afgebeeld over twee pagina’s en zijn in zachte kleuren getekend. Op de laatste bladzijde zie je vijf blije dieren en een jongetje met een verbandtrommel. Geschikt voor 1-3 jaar

Ik kan me goed voorstellen dat kinderen dit een heel leuk boek vinden. Ze kunnen voelen en helpen en dat maakt dit boek erg leuk. Ze zijn er misschien snel doorheen, maar ze leren wel hoe of wat. En samen kun je er een leuk verhaal van maken en eventueel een extra boodschap er aan geven. Zoals wij dus met Elara willen doen. Wij willen er een spel van maken, zodat een eventuele volgende ervaring met een dokter of operatie minder spannend of eng is.

Hier een voorbeeld uit het boek. Beer heeft zich verwond aan zijn knie en heeft een pleister nodig.

Ik zie dat het boek nieuw €25,- kost. Ik heb hem dus voor €5,- gekocht, maar dit vanwege een kleine beschadiging aan de verbandtrommel. Er zit een klein scheurtje in. Nounou, wat een ramp! 😉

Ik als ouder ben al mega enthousiast over Pleister erop! en ik kan niet wachten tot ik samen met Elara dit boek open sla.