Review: Kikker Cas in het ziekenhuis – Hélène Poncelet

8 augustus 2017 in Boeken / Review: Boeken

Enige tijd geleden ontving ik dit prachtige boek cadeau vanwege het feit dat ik (nog steeds) kinderboeken verzamel welke gaan over het ziekenhuis, de dokter of ziek zijn. Toen Elara nog leefde begon ik met het verzamelen van deze boeken voor wanneer zij ouder zou worden en ik makkelijker kon uitleggen wat er ging gebeuren. Nu werd Elara niet ouder, maar ik blijf deze boeken verzamelen. Zo kocht ik zelf vorige week weer een aantal boekjes bij de kringloop, maar vandaag begin ik met een review over Kikker Cas in het ziekenhuis. Want wie is Kikker Cas en waarom moet hij naar het ziekenhuis?

Het begon met een berichtje van de schrijfster van het boek, Hélène Poncelet.

“Het idee voor het kinderboek ‘Kikker Cas’ ontstond in het ziekenhuis toen mijn zoontje Luka vorig jaar een paar keer werd opgenomen. Ons gezin kiest er altijd voor om bij de kinderen te blijven op de kamer in geval van opname in een ziekenhuis. Het begon met tekeningen in mijn schetsboek dat ik mee had. Ik heb getekend én geschreven, hoe ik het ervaren heb. Het is een positief verhaal, recht uit mijn hart. Vrienden van ons verloren een viertal jaar geleden hun zoontje Cas. Hij is maar vijf maanden oud geworden. De ouders van Cas, familie en vrienden, gedenken hem in een kikkerfiguurtje. In mijn boek leeft Cas ook voort. Als kikkerfiguurtje, een kleine kikkervriend.”

Je begrijpt dat ik het niet droog hield en met liefde dit boekje wilde reviewen. Ondanks ik dit boekje cadeau heb gekregen, veranderd het niet mijn mening. Deze review is 100% eerlijk.

Wat mij direct opvalt is dat Cas een klein hartje op zijn wangetje heeft. Die kleine details vind ik altijd zo ontzettend mooi, zeker als er een verhaal achter het verhaal zit. De letters in het boek zijn duidelijk en goed leesbaar. Alle illustraties zijn door Hélène zelf gemaakt. Hoe bijzonder is dat? Het verhaal begint met Cas in bed, Cas voelt zich namelijk niet zo lekker. De mama van Cas stopt hem in bed, maar al snel blijkt duidelijk dat Cas maar niet op knapt. De dokter wordt gebeld en Cas moet naar het ziekenhuis waar er een speciale foto van zijn longen gemaakt wordt en er bloed afgenomen gaat worden. De verpleegster weet Cas met toverwater af te leiden en prik… het is alweer voorbij.

Na een kort onderzoek en een grappig stukje over de echo, ziet het er naar uit dat Cas zijn longen ziek zijn en moet hij een paar daagjes blijven. Op naar de kinderafdeling!

Er wordt verteld over de speeljuf, met een kar vol speelgoed. Over het eten in bed, wat Cas heel graag thuis ook wil. Maar het leukste van allemaal is toch wel bezoek! Want Cas zijn papa komt natuurlijk ook langs! En niet zonder lege handen 😉 En wie hebben we daar? Dat is Pol! De beste vriend van Cas!

Het verhaal gaat verder met Cas en de dokter, want er moeten natuurlijk onderzoekjes gedaan worden. Er moet geluisterd worden naar Cas zijn longen. En als die helemaal in orde zijn, mag Cas weer naar huis!

Een erg lief, zorgzaam en duidelijk boekje over wat er met Cas gebeurd in het ziekenhuis. Een aantal moeilijke woorden, welke goed uitgelegd worden. De illustraties vind ik erg vrolijk. Ik kan me goed voorstellen dat dit boek erg leuk is voor de jongere kinderen om samen door te nemen met papa en/of mama. De illustraties laten namelijk een goed beeld zien van het ziekenhuis.

Erg dankbaar dat ik dit boekje mocht ontvangen. Bedankt Hélène!

Wil jij Kikker Cas in het ziekenhuis ook thuis lezen met je kindje? Dan kun je Kikker Cas o.a. bestellen via Bol.com en Bruna.nl.

Auteur: Hélène Poncelet